fot. O. Duć-Fajfer
fot. lemko.org
fot. J. Mazur

Тема: Ґраматыка – повторіня


I. Написаны на зелено назывникы запиш в одповідній формі:

В Білична не было школа, але треба памятати, же кажда ґаздівка, кажда загорода в село, то была велика скарбниця ріжного знарядя. В тридцетых рокы в селі было коло двадцетеро дітина ріжного шкільного вік. Найближша школа была в Ізбы, до котрой з выжнього конец Білична было три кільометер. Зима дітина не ходили до школа в Ізбы, бо там былы великы сніг і великы дуявиця. В тым час дітина вчили ся в село, вчыли іх сельскы ґазда, Теодор Адамяк і Андрий Лещышак – найбогатший ґазда в село.

 

II. Выпиш з верша придавникы:


Казаня Амроза

(Менче-веце)

 

Люде, ходте ту докупы!

Філософы, мудры, глупы,

Меншы, малы і великы,

Кривы, просты і горбаты,

Вшыткы греко-католикы,

Вшыткы римскы-уніяты,

Православны християне,

Най ту каждий при мі стане.

 

Зле ся діє... люде грішат,

Каждий псы на другым вішат,

Брат на брата, сын на тата...

Ей, вы хлопці і дівчата,

Проганяте ся як коты,

Поза стіны, поза плоты...

Не слухате мамы, няня,

Послухайте хоц казаня!

 

Вы парібці, вы бетяре,

Даколи вас Бог покаре;

Каждий суций до дівчате,

А до книжкы вшыткы тупы,

А ту треба почытати,

Бо сте хлопці дакус глупы.

А вы стары родителі

Знате де сут вашы діти?

Місто ряд тримати в селі,

Вы ідете в корчму пити!

А доброй треба нагайкы

На дівчата чорнобровы;

В голові вам шляркы, крайкы

І сукні аксамітовы.

Біда, біда, гріх-содома!

Покайте ся грішны люде!

Уж дост біды мате дома –

Іщы більша коли буде!


Іван Русенко


 

III. В місце крапок впиш і, и або ы:

П...дпл...нувш... до берега, Янко барз ся зачудувал ... перестраш...л, бо не нашол свойой одеж.... Хтос... му вкрал. П...дчас того, як в...н смотр...л на красав...цю ... любувал ся ньом, як...с... злодіє взял... ковт ... холошн..., а л....ш...л.... лем бас... .... ц...ліндер. „Басам тя! – гавкнул Ц...ґан. – О, люде, як... сте паскудн...! Не обурям ся на то, же мушу п...т... гол...й, а прец... чловеков... не в...падат!”. С..л сой на фурерал з контрабасом ... зачал думат... як б... в...йт... з того пр...крого полож...ня.

 

IV. Напиш словами поданы чысла:

2

8

44

486

245

36744

970

878766756

7/8

½

98

33

78

 

V. Змін час минулий на теперішній:

Котівяне, Лабівяне, і гет тамади кадиси, ниґда не ходили, не робили, не писали. Они ходілі, робілі і пісалі.

Трафило ся, што Владимір з Переліска, якій часто ходил до Котова і знал ся з котівском челядьом, пішол до Гамерикы. По деякым часі Котівян звідує ся Білцарівяна:

 Пішол Володимір до Гамерикы, пішол?

 Та пішол.

 А піше?

 Та дежбы, бортаку, піше – потягом, а потім шыфом.

 

IV. Окрисл части мовы:

Гриц і Ганця гостили в Гамериці цілий місяц, гуляли, оглядали выставы, ходили по склепах і глядали подарків. Аж в кінци зоцло ім ся за Горами і задумали вертати. Приіхали до свого Ґладышова і одраз пришли до них гості. Каждий достал деякій хосенний подарок. Ганціна мама горці, няньо гармошку, Гриців няньо достал гамерицкій дуган, а мама красні малюваны горнята. Посідили вшыткы, погостили ся горохом з грибами, галушками, грушками, гарбузом, выпили по погарику самогонкы і гречні розышли ся до хыж.

 Йой, всяди добрі, але в нас в Горах найліпше – збыхнул Гриц – не піду веце ниґде дале як на ярмак до Ґрибова, або до Ґорлиц.

Ганця лем ся всміхнула, а Гриц єй пригорнул щесливий, же зас сут дома.